2013. április 12., péntek

Paul McEuen- Spirál

Gabo kiadó, 2012
372 oldal
Eredeti cím: Spiral
Fordította: Mihály Árpád
ISBN:  9789636895365
Rendeléshez kattints ide!

Fülszöveg:
„A Spirál nagyon is félelmetesen valóságos történet. A tudományos részletek hitelesen csengenek, írásmódja eleven és hajszálpontos. Az akció az utolsó pillanatig feszültséggel teli, a cselekmény hibátlan. Izgalmas bemutatkozás a thriller műfajának legfrissebb képviselőjétől. Isten hozta a fedélzeten.” 
Steve Berry

Csendes-óceán, 1946 
A Brit Hadsereg Liam Connor főhadnagyot, a biológiai fegyverek szakértőjét küldi az Amerikai Haditengerészet segítségére, hogy meghiúsítsák a japánok utolsó kétségbeesett próbálkozását, amelynek során egy tengeralattjáróval akarják eljuttatni az amerikai kontinensre a világ első biológiai szuperfegyverét. A küldetés neve: Uzumaki. Jelentése: Spirál. 
Katasztrofális következményekkel járna, ha a fegyver működésbe lépne; hogy nyoma sem maradjon, felrobbantják a történelem negyedik atombombáját.

New York, napjainkban 
A Nobel-díjas Connor a nanotechnológia élvonalába tartozó kutatásokat végez, és azon imádkozik, hogy a Spirál kísértete soha ne térjen vissza. Ám most mégis itt van, a tétek pedig sokkal magasabbak. 
A legújabb technológiával kombinálva a Spirál gyakorlatilag megállíthatatlan lenne, az ellenszer pedig egyedül Connor titka. Saját és szerettei élete is veszélyben forog, mert a Spirált keresők semmitől sem riadnak vissza, hogy megszerezzék és eltemessék e tudást. Megindul a hajsza a Spirálért: vajon túléli-e az emberiség a leselkedő világvégét?

Paul McEuen a Fizika Goldwin Smith Professzora a Cornell Egyetemen. A nanotechnológia kitüntetett szakértője a nanoelektronika kémiai és biológiai alkalmazásával foglalkozik, és tanácsadója volt többek közt a CIA-nak, az Intelnek ill. a Harvard Egyetemnek. Ez az első regénye.

A Spirál tavaly jelent meg a Gabo kiadó gondozásában és én azonnal felfigyeltem rá. A borítója nagyon látványos és a téma is érdekelt. Biológiai fegyverekről eddig csak filmeket láttam, épp ezért itt volt az ideje olvasni is róluk.

A könyv a II. világháború végén kezdődik, a japánok elvesztették a háborút, és ebbe nem tudnak beletörődni. Kifejlesztenek egy különösen fertőző és borzalmas lefolyású vírust, amit rá akarnak szabadítani az USA-ra és az egész világra.
"Az uzumaki a kamikazék végső küldetése volt. Egy nemzet öngyilkos akciója, hogy térdre kényszerítse a világot."
 1946-ban a tervüket meghiúsítják az amerikaiak. Azt hiszik, elpusztították a vírust, azonban Liam Connor, egy gombaszakértő titokban megtart egy fiolát.
A történet napjainkban folytatódik, Connor igazi híresség a nanotecnológia világában, emellett a gombák kutatásának éllovasa. Kettős életet él: ott az ismert professzor és szerető nagyapa, viszont amiről senki nem tud, hogy Liam az uzumaki ellenszerén dolgozik.
Sajnos valaki mégis rájön erre és ettől a pillanattól kezdve sem Liam, sem a családja, sem a világ nincsen többé biztonságban.
" Az uzumaki...hogy is mondják?...A végső fegyver. Ha kiengedik, nem lehet megállítani."
A regény az elejétől kezdve tele van feszültséggel, végig fenntartja a figyelmet, néhány rész olvasása közben tiszta ideg voltam, annyira beleéltem magam a történetbe.
Hátborzongató még belegondolni is, mennyire könnyen ki lehetne irtani egy országot. Elég egyetlen embert megfertőzni és jó helyen elengedni. Mindig is úgy gondoltam, hogy a következő nagy háborút már nem hagyományos fegyverekkel fogják vívni, egyszerűen lefertőzik az ellenséget egy halálos kórral. A biológiai támadást kivédeni  lehetetlen ellenanyag nélkül. Félelmetes. Nagyon remélem, hogy egy ilyen borzalmat sem kell megélnem.
Paul McEuen
A könyvben az a legijesztőbb, hogy olyannyira valószerűen írja le az eseményeket, a technikai eszközöket és a gombák kutatásáról szóló részeket, hogy az ember úgy érzi, ez a szörnyűség velünk is bármikor megtörténhet.
A hitelesség nyilván abból fakad, hogy az író maga is a fizika és a nanotechnológia tudósa, ráadásul a főhőshöz hasonlóan ő is a Cornell egyetem professzora.
Örültem, mert a könyvből tanultam is, rengeteg dolgot megtudtam a gombák és a vírusok természetéről, és betekintést nyertem a robotika, nanotechnológia világába.

A téma talán nem tűnik csajosnak, de nem kell megijedni tőle, én abszolút élveztem minden sorát, ráadásul egy leheletnyi szerelem is van a történetben. Tényleg csak egy minimális.

A hajsza a vírus birtoklásáért és megállításáért nagyon jól megírt krimiként van tálalva. Egyáltalán nem kiszámítható, van benne egy-két igazán meglepő csavar. Nagyon élveztem, hogy nem tudtam mi lesz a vége.
Ráadásul a történetet több szereplő szemszögéből láthatjuk, ami különösen jó megoldásnak bizonyult. Sok pluszt adott a könyvnek, hogy hol a professzor fejébe enged betekintést, hogy a kissé szadista hajlamú Orchid-éba.
Itt azért megemlítenék egy dolgot, ami miatt nem lett nálam öt pontos a könyv: szerintem túl sok szereplőt szólaltatott meg az író. A kevesebb néha több, és itt én ezt éreztem. Voltak emberek, akikkel csak egy fejezet erejéig találkoztunk és a későbbiekben sem volt semmi szerepük. Én feleslegesnek éreztem őket.

Ettől eltekintve szerintem tényleg nagyon lebilincselő olvasmány, merem ajánlani mindenkinek, aki kedveli a krimi/thriller műfajt. Remélem meghoztam a kedvet az elolvasásához, nem érdemli meg azt a mellőzést a könyv, amelyet eddig kapott.
A történet nemcsak engem fogott meg, a megfilmesítés jogát már meg is vette az egyik filmstúdió, úgyhogy elképzelhető, hogy nemsokára a mozikban is izgulhatunk.

Értékelésem: 4,5/5 

A könyvet köszönöm a Gabo kiadónak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése